Новини

Всі новини
2018-05-19

«Для того, щоб реально запустити в роботу туристичну галузь, Полтаві сьогодні треба витратити не менше 2 млн. грн.», – А. Романова

А. Романова в Полтаві

Що потрібно для того, щоб туризм в Україні розвивався? Чого не вистачає конкретно Полтаві для того, щоб стати конкурентоздатним туристичним містом? Чим корисна туризму реклама та яку роль відіграє політична воля місцевої влади у його формуванні та популяризації? Про це все полтавці мали можливість днями запитати у секретаря Комітету Верховної Ради з питань сім’ї, молодіжної політики, спорту та туризму, голови підкомітету з питань розвитку туризму, курортів та рекреаційної діяльності, народного депутата від політичної партії “Об”єднання “Самопоміч” Анни Романової.

З мережею Інтернет світ став прозорішим і тіснішим

У світовому туризмі загалом, і в Україні зокрема саме зараз змінюються тенденції: туристи стали більш вибагливими. Вони потребують максимально якісного відпочинку за дуже короткий проміжок часу. І якість має проявлятися на всіх етапах туристичного маршруту: від логістики до екскурсійного обслуговування. Окрім того, змінилися пріоритети та рейтинг видів туризму. Про те, чи сподобався музей, чим класна стилізована під гарбуз кав’ярня у центрі Нью-Йорка і що нагадують за смаком полтавські галушки, у будь-якій точці світу можна дізнатися через запит у пошуковику.

Ми вже залишаємо відгуки, які стають відкритими для всього світу. Тому, якщо ми не підготуємося до більш вибагливого іноземного туриста, й не створимо для нього якусь промоційну компанію, то можемо отримати негативні наслідки, – каже А. Романова.

Утім, Полтава ще не має настільки потужного туристичного продукту, щоб з упевненістю конкурувати на зовнішньому ринку та запрошувати до себе іноземних туристів. І справа навіть не в об’єктах відвідування. Подивитися у нас є на що. Більше – інфраструктура, дороги, заклади розміщення. На сьогодні їх мало й вони далекі від того, чого потребують іноземці.

Для таких маленьких міст, як Полтава, треба створювати туристичний продукт, який буде спрямований на внутрішній ринок. Тобто це Україна. А в Україні головний акцент треба зробити на туристах, що потенційно можуть приїхати з трьох найближчих областей, з якими є гарне транспортне сполучення. Тобто – Київська, Харківська, Дніпропетровська чи Кіровоградська області, – аналізує  потенціал фахівець.

Окрім того, треба змінювати туристичну пропозицію.

IMG_20180514_142136 Забудьте вже про цей пізнавально-екскурсійний вид туризму, він втратив актуальність. В світі така тенденція, що відвідування статичних музеїв іде на спад. З тим, як компанія Google оцифрувала всі музеї світу, й навіть створила 3D екскурсію на орбітальну станцію в космосі, оцей звичайний вид туризму, коли ми ходимо по Лувру, по Біг-Бену, по краєзнавчому Полтавському музею вже втратив актуальність. Він був єдиним в кінці 19-поч. 20 р. Актуальним, коли ти Ейфелеву вежу міг побачити на фото в чорно-білій газеті, зробити вирізку. Зараз вежу можна побачити на сайті, чи через Google-мапи. На японських та китайських виставках в галузі віртуального туризму тобі пропонують 3D окуляри і ти зі свого дивана можеш гуляти в будь-якій точці світу, – переконує А. Романова.

Раніше туризм був зорієнтований тільки на зір людини. Нині новатори в галузі намагаються охопити усі органи чуття, емоційну сферу. За останні кілька років виникло біля трьох десятків видів туризму, серед них – пригодницький, інтерактивний, гастрономічний. Вони передбачають активне долучення до дії самого туриста. Театралізовані екскурсії, можливість зліпити в Опішні свій глечик, містичні нічні прогулянки – це саме те, чим може привабити туристів Полтавщина.

                                  Три речі, необхідні для розвитку туризму в місті

DSC_0485

  1. Політична воля

Індикатором того, що місто ставить у пріоритет розвиток туристичної галузі є створення окремого структурного підрозділу , або бодай наявність слова «туризм» у назві управління чи відділу. Далі – програма. Якраз з програмою, стратегією розвитку туризму в Полтаві все добре.

Програму я читала. Там прописані достойні речі. Варто зробити їх дієвими. Для цього, бажання ентузіастів справи треба підсилити фінансуванням. Для того, щоб реально запустити в роботу туристичну галузь, вам сьогодні треба витратити не менше 2 млн. грн.. Ну і коли гроші будуть виділені, стежити за тим, щоб вони витрачалися ефективно й контролювати результати.  

  1. Туристична інфраструктура

Весь турпродукт України за еталон туриста бере киянина. Анна Романова на власному прикладі показала, як киянин, що бажає відпочити, робить свій вибір.

Я – потенційний турист, я люблю на вихідні виїхати кудись в нову місцевість. Створення й популяризація турпродукту починається з того моменту, коли я, відкриваючи свій ФБ, бачу у стрічці кількох вікендів з цікавими назвами, зручною логістикою. Я звертаю на це оголошення увагу, там класне фото, вікенд має чіткі межі часу (я можу виїхати в п’ятницю після роботи, а в неділю повернутися, щоб встигнути підготуватися до робочого дня, дітей до школи зібрати) + воно має свою ціну + я чітко розумію, де я буду проживати, в яких умовах + що я буду їсти + і що я побачу.

Ще одна тенденція сучасності: турист любить поєднувати. Якщо за радянських часів була відпустка тривалістю в місяць, і на місяць сім’я мала змогу поїхати на якийсь курорт і лежати на пляжі, отримувати сонячні ванни, то зараз такого немає. Туристичні подорожі стали більш короткими в часі, але декілька разів на рік.

Найкращий вид відпочинку – можливість поспілкуватися з природою сьогодні, завтра в Опішню поїхати, післязавтра – на шопінг по сувеніри, або велосипедом покататися, альпінізмом зайнятися.

Турист, вигідний місту, це та людина, яка провела більше 24 годин у місті, та заночувала хоча б одну добу у закладах розміщення. Важлива також зручна логістика.

Є інтерсіті, прохідні потяги. Проаналізу  йте, о котрій вони прибувають в Полтаву? Бо ж, як правило, більше 50% туристів користуються потягами, мандруючи. Більша частина потягів прибуває до Полтави вночі. Людям це незручно, бо ж за готельними стандартами поселитися можна не раніше, аніж ополудні. Як вирішили це питання у Львові? Кілька готелів тут приймають туристів цілодобово. Восени, коли починається низький сезон, туристів приваблюють відвідати місто знижками на все, від проживання в готелях до екскурсій, на 50%.

  1. Промоція

50% бюджету, виділеного на розвиток туристичної галузі міста, має витрачатися на промоцію, рекламні акції на різних платформах, відкритих для різних категорій споживачів туристичного продукту. Це – аксіома.  

От, для прикладу, умовно є фестиваль «Хвиля Полісся». На нього виділяють великі кошти, роблять гарно. Але не роблять ніякої реклами для туристів. І що відбувається? Що на захід, що мав би бути буцімто туристичним, збираються мешканці того ж самого Полісся. Гроші витрачені неефективно. Дуже може бути, що навіть в самій Полтаві можуть цікаві туристичні заходи проводитися, але якщо про них не знає цільова аудиторія, тобто кияни, львів’яни, харків’яни, якщо про це інформація не висить в соц..мережах, при чому немає таргетованої реклами, то важливість і ефективність фесту – нуль.

Приїхавши до Полтави, А. Романова найперше поспілкувалася з пересічними містянами, запитавши, що у нас в місті цікавого, куди б можна було піти, що подивитися.

IMG_20180514_161832Я навмисне запитала не у фахівців, а у полтавців: а що у вас тут цікавого? Вони відповіли: Кругла площа. Біла альтанка. Але це можна подивитися максимум за 20 хвилин! І скажіть мені, чи захочеться мені знімати готель після цих слів? Ні. Звичайно ви б, як фахівці, розповіли мені більше. Але, треба починати промоцію свого міста серед містян. Я впевнена, що у вас є цікаві легенди, цікаві маршрути, сучасні гіди, які не читають сухі, перевантажені датами екскурсії. В усіх Європейських містах є містичні, романтичні, анімовані екскурсії. Бо сучасному туристу не цікаво слухати якогось викладача історії. Це не цікаво. Це не має нічого спільного з туризмом. Гіди мають бути креативними, – звернулася вона до представників туристичної сфери.

Замість висновку

IMG_20180514_141015Полтава – багата, самодостатня, культурна, та музейна. Але сьогодні потрібно об’єднувати зусилля навколо популяризації найцікавіших музеїв, креативних екскурсій, над якими працюють як молоді, так і досвідчені екскурсоводи, «Спілка екскурсоводів Полтавщини». Місто має чудову стратегію розвитку туризму, натхненного й професійного керівника профільного підрозділу (В. Павлов). Представникам туристичного бізнесу варто єднатися, а не конкурувати. Заради спільного результату, зростання туристичного потоку, створення якісного туристичного продукту, загорнутого в привабливу інфраструктурну обгортку, що принесе прибуток усім у кінцевому результаті. І усю цю роботу необхідно підсилити гідним фінансуванням. Не по залишковому принципу, а по пріоритетному. Тільки за цих умов у туризму міста є шанс конкурувати з Трускавцем, Кам’янцем-Подільським, навіть Львовом. Чи скористаємося ним?